Saksertelt take 3

Etter mange overveielser begynner det nå å bli på tide å ta en avgjørelse vedr.type, størrelse og hvem vi skal handle hos. Og om vi skal sy selv. Jeg har funnet en teltduk av filta, naturhvit ull til en svært overkommelig pris, 180,-/meter. Men tenker selvfølgelig på tida det tar, om vi har den, om vi kommer til å gjøre det. Det er ganske mange andre ting jeg kunne tenke meg å bruke tid på. Så tenker jeg også på Voss, Borre og Háleygmarked og hvor mange telt vi kommer til å trenge. Det er jo ganske mange som har meldt seg interessert, og vi har ikke bestemt noe om hvordan vi skal reise.

I forhold til å kjøpe så finnes det mange aktører der ute på det store internettet, men ikke alt ser like bra ut. Da tenker jeg på dukens egenvekt, type stolper, størrelse og ikke minst utførelse. De beste jeg har funnet er et hos Saga Tents og et hos Medieval Treasures. Medieval Treasures tilbyr en hel masse ekstrautstyr som gjør teltet dobbelt så dyrt til slutt. Duken kan være bomull eller lin.

Det ser ut som om Saga Tents leverer en basisversjon som har mer utstyr. Duken er bomull, ca.500gr, hvilket er vanlig for denne typen bruk. Prisen er jeg sannelig litt usikker på, de har forvirrende nok 3 forskjellige sider der det samme teltet er presentert, med 3 forskjellige priser … den høyeste er ca.6000,- levert til Tønsberg. Venter på svar vedr. hva som er rett pris. Jeg vil også forsikre meg om at vi slipper en trykt logo på sida, det går bare ikke. Reisverket er av stål, antageligvis omtrent som de vi har lånt av museet.

Det beste vil selvfølgelig være at reisverket er av tre, men det er vanskeligere å transportere pga lengden. Noen leverer delbare trestenger, og det funker fint på de vertikale stolpene….men jeg er ikke så imponert over det jeg har sett av delbare horisontale stenger. Stengene som holder oppe fronten om dagen tenker jeg at man kan bytte ut med trestammer så det ser mindre maskinlaget ut.

saga_tents

Et annet alternativ er, som nevnt tidligere, å få Mirek til å sy teltet. Han skal ha ca.9000,- for et lintelt, ferdig levert. Reisverket er av tre, man velger om man vil ha det delbart eller ikke.

En løsning vil kanskje være å kjøpe et eller to telt, og sy et tredje selv. Når man har et telt er det alltids enklere å se om det er overkommelig å produsere selv.

Legg igjen en kommentar

