Aktiviteter i høst, en oppdatering

_SAM0129-22
De fleste av oss er nok enige i at sommersesongen har vært ganske interessant i år, og høsten blir ikke mindre travel selv om Trondenes dessverre måtte utgå. Jeg var ikke noe glad for det; selv om det var sånn at ingen andre av dere kunne dra så hadde jeg tenkt å ta med meg ungene for å bedrive litt mer snik-vikingifisering, og det er dessuten alltid hyggelig å møte Háleygvikingene. Jeg har hatt lyst til å besøke Harstadvikingene siden vi fikk kontakt med dem, og årsaken til at jeg ikke kan dra er 20 meter lite samarbeidsvillig hvit fløyel som forhåpentligvis er blitt til 8 lange gardinhøyder på tirsdag.

Barnas Museumsdag på Perspektivet Museum/ Kvitnesgården var en stor suksess, det sto lange køer av folk for å skyte med pil og bue og vi var ganske utslitte da klokka var blitt fire og gjestene ikke ville gå hjem! Camilla Erenius var kanonfornøyd med oss og med arrangementet i sin helhet og boblet formelig over av entusiasme! Tusen takk til dere som holdt ut gjennom den trege avslutningen, dere er fantastiske og jeg er sikker på at det finnes ikke bedre vikinger enn våre! 😀

Jeg vurderer sterkt å dra på neste Háleygtreff til Bodøsjøen som er 11-13.september. Markedskomiteen trenger kvalitetstid sammen, alle trenger et leiropphold i ro og fred og uten drama, og Bodø-markedet 2016 skal promoteres. Jeg tror nok i så fall at det blir fly på meg, det blir faktisk alt i alt rimeligst og tar selvfølgelig kortest tid. Det ville vært kjempehyggelig om det var flere som ville dra! Naturlig nok kan vi ikke ta med saksertelt på fly, men det blir en slags nyloncamp i nærheten, og man kan også bo på campingplassen. Bodøvikingene er godt utstyrt når det gjelder kokeutstyr, så alt matstell vil bli godt i varetatt. Det er også kjøkken og dusj i huset de disponerer der.

Neste arrangement for oss er bare kos; 16.september åpner ei utstilling som heter «Mannen i Myra» på Tromsø Museum, og den omhandler Skjoldehamnfunnet og vevnader og veving. Et par av oss er engasjert i å veve bånd som skal settes i monter i påbegynt tilstand. Vi skal også låne ut noen brikkebånd og grindvevbånd som skal være med i utstillinga til den er ferdig i februar. Ellers kan vi bare surre rundt den dagen og være oss selv. 🙂

Deretter kommer, som dere vet, Frivillighetens Torg lørdag 26.september. Vi har ikke fått tildelt plass enda, men jeg har et lønnlig håp om at vi kan ha Osebergteltet operativt til da…er det noen som kan ta seg av det så hadde det vært veldig fint. 🙂

Og dagen etter er det Åpen Dag på Tromsø Museum, og dette avslutter også Forskningsdagene som har tema «Mat» i år. Som jeg har nevnt før er vi er engasjert for å teste ut brødbaking på bakstehelle av kleberstein og skifer. Helga skal stappe pølser og vi må gjerne lage litt sodd. Jeg tar meg av innkjøp, det dekkes selvfølgelig av museet. Begge sakserteltene skal tilbake til museet til dette eventet, helst noen dager før.

Så er det kommet enda et arrangement opp, Tromsø Museum vil ha oss med på et arrangement om vevnader i jernalder den 18nde oktober. Dette kom så brått på at jeg måtte si ja på vegne av laget uten å sjekke siden høstprogrammet skulle i trykken dagen etter, men heldigivis ser det ut til at det var en god avgjørelse. 🙂 Dette vil være en familiedag der vi dels demonstrerer vevehandverk og dels lar folk prøve; sistnevnte blir mest fletting og nålebinding.

Til sist vil jeg svært gjerne høre fra de som har tatt bilder på arrangementene vi har vært med på i sommer! 🙂

Legg igjen en kommentar

