Sommersesongen 2015

drauen_gunnar_eldjarnJeg har vært i møte med Karen Marie og Stephen på Tromsø Museum i dag om forskningsdagene i september og diskutert hva slags galskap vi kan finne på sammen 🙂 Årets tema er mat og de har bestemt seg for å lage en enkel rett fra vikingtid, en fra middelalder og en fra renessansen. Vi snakka om våre erfaringer på dette feltet, om baksteheller i forskjellige varianter og om mel og brødtyper. I løpet av sommeren skal vi derfor redusere tykkelsen på en av klebersteinshellene våre, og de gjør det samme med en grønnskiferhelle. Sistnevnte avløste bruken av førstnevnte i løpet av en periode på ca. 100 år og vi har lyst til å gjøre et lite eksperiment med å steke klappkaker eller noe flatbrødaktig på begge typer helle for å se om det vil gi oss et innblikk i hva slags faktorer som har vært avgjørende for denne endringen. Jeg vil gjerne prøve ut deigblandinger i løpet av sommeren slik at vi stiller godt forberedt. Vi skal også lage sodd av grønnsaker og kraft som var tilgjengelige i yngre jernalder her i nord, som publikum får smake.
makt_og_magiDet første bildet i dette innlegget er et trykk av fembøringen «Drauen» som er bygget av Gunnar Eldjarn, som var byggeleder ved konstruksjonen av «Draken» på Karmøy. Jeg fikk ta med meg et antall plakater fordi de hadde trykket opp for mange, er det noen som vil ha så er det bare å si fra. Det siste bildet er programmet til vandreutstillingen «Makt og Magi» som jeg har nevnt før, den kommer til Tromsø først til neste høst, men ser fryktelig interessant ut!
10853791_10205496017461119_1801917104_oSå har jeg endelig fått bekrefta ferien min, eller i alle fall tidspunkt da jeg kan ta ferie. Det er i uke 27 og 28 og jeg kan dermed ikke dra til Stiklastadir.

VIKTIG: Dersom det er noen som skal til Stiklastadir så må jeg får beskjed om det så snart som mulig slik at jeg kan akseptere invitasjonen fra dem.

Egge er imidlertid innafor så dersom alt klaffer er vi noen stykker som drar dit. Borg er spikra for min del og også for flere andre i klubben. Og ja, vi får låne to telt hos museet i sommer når vi drar på lokale turer eller til marked!

20150520_185340

Vi har jo også vært på Stakken hos Arctandria igjen, VELDIG koselig…mer om det senere. Dette med marked har jo vært etterspurt så jeg følte at det var viktigst i kveld 🙂

Legg igjen en kommentar

