Janheim

10553880_10204939280348286_3463512647251025210_o

Øya Jøa i Namdalen er stedet. Jan Tranaas har, med med mange hjelpende hender, i flere år jobbet med å realisere drømmen sin…et jernalderhus i Storvika på den naturskjønne øya. Og inspirasjon har han henta fra de mest komplette restene av en slik gård som hittil er funnet i Norge…og som lå akkurat her. For 2000 år siden.

Jeg traff Jan og Torild på Trondheim Vikingmarked i 2014, vi satt sammen under gildet og selv om de er stillfarende folk gikk det ganske fort opp for meg at jernaldergården der ute på øya var det verdt å se nærmere på. Bildene fra gården, helt fra den spede begynnelsen til ferdigstilt langhus, er så fantastiske at det omtrent klør i meg etter å reise dit! Jan og Torild tar imot grupper og skoleklasser og deler gjerne sin kunnskap, de arrangerer gjestebud og innbyr til kaupang/marked. Jeg skal ikke si så mye mer, bildene (som jeg har fått tillatelse til å bruke) taler sitt tydelige språk! Vakkert og imponerende, og ikke minst interessant å se prosessen fra steinhaug til ferdig hus. Janheim har en offentlig gruppe på Facebook for de som ønsker å følge med på hva som skjer på gården.

Håper virkelig at jeg får se dette med selvsyn, det ser ut som et eventyrsted!

Legg igjen en kommentar

