Tutorial; halvsirkelkappe

DSC_0510Metoden under beskriver framgangsmåte for en halvsirkelformet kappe med 2 kiler i front.

Du trenger 3,5 meter stoff med bredde 140-150cm. En kappe har stor egenvekt, så velg stoff med omhu.

Strikket kontra vevd:

Det finnes mange typer ull på markedet. Frakkeull fra Stoff og Stil er eksellent både i tykkelse og tetthet, og er vevet før filting. All filtet ull er imidlertid ikke lik…sjekk derfor om stoffet er strikket og deretter filtet. Store plagg av strikkede stoffer vil trekkes skjevt av sin egen vekt, og disse stoffene er derfor noe man bør unngå til denne typen plagg. Dette gjelder spesielt firkantede kapper (jernaldertype), det blir veldig synlig når de trekkes skjeve.

Fløyel:

Dersom du vil sy en fløyelskappe så må du også være oppmerksom på at luven alltid har retning. Dette innebærer at man må ha en annen klippeplan en metoden som beskrives under her, ellers vil fargen på kappens forskjellige sider se ut som om de er laget av stoff i forskjellige farger. Også her må man være oppmerksom på at enkelte fløyelsstoffer er strikket og kan dra seg.

Klipping:

50 cm av stoffet skal brukes til kiler som syes mot framkantene; dette gir kappen litt mer omkrets framme, og gjør den lettere å svøpe rundt seg når været krever det. Klipp denne stoffbiten av og legg den til sides til senere bruk.

Klipp vekk 50cm i den ene enden.
Brett stoffet diagonlt så det danner en trekant.

Brett stoffet sammen i lengderetningen til en firkant; sett fast med nåler i begge hjørnene, gjennom begge stofflagene. Så bretter du stoffet enda en gang, denne gangen diagonalt til en trekant, med framkantene mot stoff-folden som den første bretteprosessen dannet midt bak.  Pass på at stoffkantene ligger mot hverandre fra spissen som skal bli halsåpning og nedover, og at stofflagene ikke har krøllet seg i forhold til hverandre. Det kan lønne seg å sette nåler igjennom framkanten og folden tre-fire steder, så de ikke forskyver seg mens du glatter ut stofflagene.

Mål ut lengda på kappa fra halsen og ned langs framkanten; dette gjøres enklest med et målebånd av metall. Kappa blir maksimalt så lang som framkanten er; hold målebåndet fast ved halsen mens du flytter målebåndets nedkant i en bue og setter nåler du kan klippe etter. Pass på at kvartsirkelens diameter forblir den samme hele veien.

cloak (5)
Merk av kappens lengde.
Klipp etter nålene i en bue.

Klipp deretter etter merkene gjennom alle fire stofflagene. Dersom du skal ha hette fast i kappa så er hjørnet som blir igjen nederst faktisk stort nok til det!

Hjørnet som blir igjen kan man lage hetter av 🙂

Før du bretter stofflagene fra hverandre skal du måle 10 cm fra spissen i halsen og nedover til halsringingen. Dette er kun et start punkt, og må som oftest korrigeres senere.

cloak (6)
Merk av halsåpninga….
…og klipp etter merkene.

Klipp av spissen i halsen i en svak bue.

Nå kan du brette stofflagene fra hverandre og prøve hvordan kappa føles på. 🙂 Du vil nå se hvorfor du trenger litt mer stoff framme.

Legg kappa vekk og finn de 50cm med stoff du klipte vekk innledningsvis. Legg stoffet glatt ut og plasser målbåndet diagonalt fra hjørne til hjørne. Sett nåler langs målnåndet og klipp stoffstykket i to lange kiler.

Lag kiler av de 50cm du klippet av innledningsvis.

Snu den ene kilen slik at de ligger med spissene samme vei og de lengste sidene mot hverandre.

Kilene som skal syes til framkantene.

Mål ut kappelengda fra nedkanten på kilene, og klipp deretter spissene av.

Må ut lengda.
Nål kilene fast med de korteste sidene mot framkantene.

Søm:

Nål kilenes korteste sider fast til kappas framkanter, og sy dem fast med ca.1 cm sømrom.

Dersom du vil ha hette på kappa må du sy den før du går videre.

cloak (27)
Merk opp halsvidda og klipp.

Det er viktig at toppen på hetta ikke har søm, for sømmer lekker når det regner. Stoff-folden er derfor toppen.  Brett kappa dobbelt og ta et cirkamål på halsåpningen. Finn det stedet på hetta som omtrentlig tilsvarer dette målet, merk og klipp av.

Juster halsåpningen slik at den er bein. Sy undersida av hetta sammen fra spissen til halsen. Legg hetta og kappa rettside mot rettside ved halsen, sett nåler og prøv om hetta er passe stor rundt ansiktet. Dersom den er for stor må du klippe mer av mot halsen, og sy den smalere bak sånn at den passer til kappens halsvidde. Når du er fornøyd syr du kappa og hetta sammen.

Nå gjenstår bare kantene. Håndsøm er absolutt å foretrekke ettersom maskinsøm synes veldig godt på tykt stoff. Nedkanten tar fryktelig lang tid, men jeg lover at det er verdt strevet! Framsida på kappa og hettekanten syes i ett til slutt. Dersom du vil kan du pynte kantene med brikkebånd, broderi eller pels.

helligolav_kappe_bla_small

Kappa holdes sammen i halsen med en brosje eller ringnål av bronsje, jern eller tinn, eller sølv dersom du er en veldig rik viking 🙂 Eventuelt kan du bruke en nål av bein.

Reklamer

Twitter-bilde

Google+-bilde