Tutorial: jernalderskaut

20140531_202234Da vi var i viking på Borg i Lofoten i fjor ble jeg fryktelig solbrent…i hodebunnen! Det var skikkelig vondt, og det var noe jeg huska på LITT i seneste laget da vi plutselig skulle avgårde til Greipstad. Jeg sydde noe omtrentlig som ikke ble helt ferdig, og tok det med meg. Og lot solkremen stå igjen hjemme.

Kjempelur mhm.

20140531_202420Var jeg litt tynnere i håret i fjor sommer? Jeg ble iallefall ikke solbrent denne gangen. Kanskje har det med antallet dager skalpen var blottlagt…who knows. Skautet er iallefall ferdig, og sannelig ble jeg ganske så fornøyd med innretningen også. 🙂
20140531_202426Jeg fant en artikkel om dette skautet, eller hodelinet som det vel egentlig heter, hos Fortidsfamilien.

Modellen er visstnok kjent fra både York, Lincoln og Dublin, og var opprinnelig laget av silke eller ull. Mitt er av lin for jeg vil helst ikke dø av heteslag.

20140531_202434Jeg klippet først et rektangel på ca.30x100cm, bretta det i to på lengden  og sydde sammen den ene langsida fra stoff-folden til ca.5 cm nedfor midten, med godt sømrom. Under prøving har jeg regulert buen over bakhodet to ganger fordi den var for romslig, før jeg sydde ned sømrommene der bak.

Alle kantene er sydd til for hånd.
20140531_202448Båndene er laget med en lucet, eller strikkegaffel om du vil, av tynt, plantefarget ullgarn som var kjøpt på Borremarkedet for noen år siden. Disse krysses bak i nakken og knytes over skjøtene på skautet, evt.sammen med håret.

Veldig praktisk både som solbeskyttelse og vindskjerming, og holder sannelig håret på plass også!

Broderiene er lin i noe selvkomponert med knapphullsting og løkkesting.

Legg igjen en kommentar

