Skjørost/ ferskost

skjorost
Kapitelhusgården i Visby serverte en aldeles utmerket ferskost da vi var der sist i 2011…noe vi prøvde å lage selv da vi kom hjem uten at vi helt fikk det til. Jeg gir meg jo som regel ikke, og denne gangen fulgte jeg omtrent samme oppskrift som før, men droppa noen trinn. Og hey presto! Det var osten sin det!

Oppskriften er fra Ren Mat og kommentarene mine er i kursiv. Foto: Chilivenner.

Hjemmelaget skjørost.

Varm opp økologisk kefir under omrøring til du ser ostestoffet skiller seg fra mysen og klumper seg.

Jeg fant ikke det så jeg brukte 1 liter kulturmelk…den feite.

Ta gryten vekk fra varmen. La den stå i rundt 15 minutter. Mysen under ostestoffet skal se ut som veldig tynn skummet melk.

Det tok lengre tid enn det…

Hell ostemassen gjennom en sil og la det renne godt av. Ta en neve ost og klem ut så mye væske du klarer.

Jeg brukte en stor tesil til å løfte ostemassen ut av mysen. Og jeg droppa klemmingen fordi osten var tørr nok etter å ha rent av.

Kna skjørosten sammen til den er perfekt kornete og lett å spise.

Dette droppa jeg også, osten var som den skulle være alt.

Osten kan spises som dessert sammen med med frukt eller brukes i ostekake. Tilsetter du litt salt, finhakket purre eller krydderurter har du et godt pålegg eller et supplement til kjøttmiddag.

Jeg hadde i litt jålesalt, 1 fedd finhakka hvitløk, basilikum, og rørte det sammen. Det ble veldig godt! 🙂

Legg igjen en kommentar

