Nålebundet sjal

DSC_1388
Nålebinding fungerer tradisjonelt til runde plagg som luer og votter, og det tok en stund før jeg fant en som kunne fortelle meg hvordan man kan binde flatt! Da jeg så sjalet som en av trøndervikingene hadde på seg fant jeg ut at det ville jeg også ha! Damen på bildet legger ingen spor etter seg på internettet, og jeg fant INGENTING noensteds om hvor mye man bør øke (eller felle, alt etter hvor man begynner) når man skal binde et sjal, så her var det bare å skride til verket med prøving og feiling.

I min visdom mente jeg at det måtte være lurt å begynne i den bredeste enden, noe det faktisk ikke er, ettersom man da har mindre kontroll over hvor stort sjalet blir. Målebåndet rundt nakken er nemlig IKKE det samme som sjalet på samme sted. Når jeg la målebåndet rundt halsen fant jeg ut at sjalet totalt måtte være 125cm, da skulle tuppene rekke omtrent til navelen. Men da det var ferdig og jeg tok det på nådde de meg rett nedenfor brystene…det er sikkert noe fysikk inne i bildet her som jeg ikke kan forklare…moralen er iallefall at skal man begynne i den enden så bør man legge til 20 cm til kroppsmålet.

Dersom man begynner å binde i tuppen er dette ikke noe problem, for da ser man jo når det er stort nok. Men på en måte var jeg glad for at jeg begynte i den brede enden, jeg begynte nemlig å gå lei på slutten, og da var jeg veldig glad for korte omganger og synlig framgang!

Selvfølgelig måtte bindetrangen melde seg mens jeg var hos Kristine, men jeg bandt overmodig i vei med LettLopien jeg hadde med meg i troen på at jeg måtte da vel finne samme garn i Trondheim??? Jadda.
DSC_1385
Mens jeg bandt prøvde jeg ut prinsippene med økning og vending. Sara W sier at hun binder tre løse sting, (altså sting som ikke bindes fast i raden under), på slutten av raden…deretter snur hun og fortsetter å binde. For å binde en rett kant binder du så videre i første eller andre sting på raden…jeg har ikke prøvd det og hun sier ikke noe om det. Kanskje må det varieres med garntykkelsen. Men siden jeg ville felle til en skrå kant så begynte jeg i 4de sting fra kanten etter at jeg hadde snudd. Når jeg hadde bundet raden ferdig og skulle snu igjen bandt jeg ikke hele raden ut, men stoppa 4 sting fra kanten, bandt 3 luftmasker,  snudde, telte 6 sting og bandt videre i det 7nde. Etter hvert fant jeg at vinkelen på sjalen ble for bratt, så jeg telte 8 sting fra den siste «luftmaska» og bandt i det 9nde. Det finnes sikkert flere måter å gjøre dette på, jeg tenker å teste litt med restegarn. Noe jeg sikkert burde gjort først. Smarta. I så fall kommer det vel en oppdatering om det. (tenker på å binde etter papirmal neste gang)

Nå når jeg er ferdig ser jeg at vinkelen fortsatt er for bratt, og man kan kanskje la det stå igjen både 6 og 8 masker på raden når man snur. I begynnelsen hadde jeg foretatt en regulær felling litt innenfor kanten ved å binde sammen etpar masker. Det er derfor det har sånne rare tupper, så IKKE gjør det.

Det ferdige sjalet ble egentlig for lite, noe man kan fikse med å binde videre fra den brede enden igjen – det kommer jeg imidlertid ikke til å gjøre her ettersom vinkelen jo er litt rar og jeg ser ikke vitsen med å fikse på noe som uansett ikke kommer til å bli helt bra. Jeg løste imidlertid problemet med at garnet tok slutt med å bruke andre farger og binde striper. Overgangen mellom fargene var adskillig mindre problematisk enn jeg trodde, jeg skøyta med marginal trådlengde når det gjensto 2-3 masker til kanten. Jeg har også bundet en kant med gult rundt tre sider.

Jeg brukte 2 nøster av den lyseste gråbrune, nesten 1 av det mørkeste og nesten et av det gule, inklusive kanten. For et sjal i en bedre størrelse regner jeg med at man vil bruke mellom 5 og 6 nøster, avhengig av hvor langt man vil ha det.

5 kommentarer om “Nålebundet sjal

    1. Hei hei Tonje 🙂 jeg leita etter info hos Ingrid den gangen uten hell…men kanskje er jeg bare dårlig til å leite :p Vi kommer til Trondheimsmarkedet i år, kanskje vi sees!?

Legg igjen en kommentar

