Hvorfor Vikingtid?

Vigdis Sveinsdottir er forfatteren av bloggen Valkyrja, der hun skriver om livet sitt både i jobb og på fritid. Hun er halvt islandsk og halvt norsk og bor i Bergen. Nå nylig skrev hun en artikkel om sin interesse for historie og vikingtid,  fritidssyslene dette resulterer i og reaksjonene hun får på dette. Jeg likte artikkelen så godt at jeg ba om tillatelse til å skrive om den her, så her er et lite utdrag og lenken som fører til hele artikkelen. 🙂  Vigdis skriver her om mange av de samme reaksjonene som vi møter, både positive og negative, men viktigere også om misbruket av vår norrøne kultur som har skjedd over mange ti-år og som enda skjer i høyre-ekstreme miljøer.

«I hverdagen har jeg ofte møtt spørsmål om min interesse i vikingtid og fritidssysler som viking. Disse kommer oftest i form av nysgjerrighet og noen ganger som skepsis fra for eksempel kolleger, utenforstående venner og bekjente, eller rett og slett fra folk som møter meg på butikken i full vikinghabitt – enten jeg er der for å henge opp plakater for en vikingmarknad eller for å fylle vognen med godsaker på vei dit. 🙂 De undres om klærne mine, hvorfor jeg er slik og hvordan jeg kom inn i det. De fleste har ikke vært klare over det store vikingmiljøet som eksisterer i de skandinaviske landene, og om vikinglagene som hører til rundtom i de ulike byene, selv om vi bare her i Bergen og omegn har både Askøy, Bjørgvin, Fenring og Harudes for å nevne noen.

Dette er veldig forståelig! Selv jeg (norskislandsk jentunge med valkyrje til fornavn, som lærte norrøn mytologi og leste og ættesagaer i morsmålsundervisningen etter at de andre barna var gått hjem…) brukte lang tid på å oppdage dette miljøet. Men det skal sies at en innadvendt viking ikke forblir det særlig lenge etter å ha satt foten i en vikingleir. Det er et usedvanlig inkluderende miljø, hvor folk samles uavhengig av religion, alder og opprinnelse, med en felles interesse i vår kulturarv, håndverk, mattradisjoner og historie. Runekurs, glima, vikingleik, historisk bueskyting, historiefortelling, blot, dansing, musikk med sekkepiper, munnharper og strupesang, listen fortsetter herfra og til månen, i en deilig atmosfære med glødende varme fra bålet og frihet fra alt som er laget av plast eller minner om en moderne hverdag.»

«Om du er interessert i norrøn kultur så blir det fort en del av hverdagslivet, og blir så mye mer enn bare en hobby!»

Og det har hun sannelig rett i…vi lever med dette hver dag. 🙂

3 kommentarer om “Hvorfor Vikingtid?

Legg igjen en kommentar

