EntMoot!

Nå må vi møtes folkens! 🙂 Hele høsten har for min del gått med til syke barn og syk meg og litt reising…men nå er forhåpentligvis alt det der over! Foreslår derfor at vi møtes på Fløya (siden det er sånn midt i mellom-avstand for de fleste) neste tirsdag. Altså den 9/10…halv sju på kvelden.

StraumEyjar har utviklet seg fra vi var en liten gruppe mennesker med lidenskap for historie, våpenteknikk og håndtverk fra vikingtid og middelalder. Vi har flere medlemmer og aktivitetene har tatt fart det siste året; workshops de fleste helger, film, oppdrag for Tønsviking og Aurora Fokus Kino. Vi har også vært med på flere markeder og festivaler enn før, særlig denne sommeren. Vi er i ferd med å bli mer synlig ute.

Vi skal derfor opprette StraumEyjar som frivillig organisasjon i Altinn. Dette vil det første driftsåret gi oss muligheten til å søke om startmidler, noe som igjen vil sette oss i stand til å skaffe oss skikkelige telt, slik at vi kan bo på marked og selge produktene som medlemmene våre lager. Vi vil dermed også i enda større grad kunne skape kontakter blant andre historielag. Det andre driftsåret, (og de påfølgende), kan vi søke støtte fra forskjellige etater i f.eks. Fylkeskommunen. Dersom vi jobber seriøst med dette er det, med kommunale etaters velvillighet, flere utviklingsmuligheter. Det vil også bli enklere å søke sponsormidler fra privat sektor som registrert organisasjon.

Til dette trenger vi enten å sette ned styrevedtekter, eller å laste opp referat fra styremøte. Siden vi ikke helt er «der» med vedtekter enda foreslår jeg at vi laster opp referat fra dette «styremøtet.» Vi trenger også minst to personer i tillegg til meg som vil stå som styremedlemmer. Vedtekter kan vi arbeide med senere.

Tanken om å jobbe mer med StraumEyjar som organisasjon er en naturlig følge av dette. Jeg kunne godt tenke meg et samarbeide med f.eks Universitetsmuseumet og Perspektivet Museum. Førstnevnte har allerede meldt sin interesse. Dette er ikke noe jeg kan gjøre alene, og jeg vil derfor gjerne høre hvem som kunne tenke seg å jobbe seriøst med StraumEyjar, og hva slags tanker dere eventuelt har gjort dere rundt det. Kanskje er det noen som allerede har tenkt at historisk håndtverk er noe de gjerne vil jobbe mer med, på profesjonell basis? Jeg vet at det ikke er for alle å jobbe i team, så det er viktig at folk er ærlige både med seg selv og med de andre som eventuelt kunne tenke seg dette.

Selv om det for øyeblikket nok ikke er mulig å livnære seg på denne hobbyen, vet ingen hva framtida kan bringe. 🙂

Jeg håper at vi kan klare å ta årsmøte for bueskytterne etterpå, siden vi alt er samlet.

4 responses to “EntMoot!

  1. Jeg vil! Ja!

    Selv om jeg er milevis unna for øyeblikket er dette noe jeg absolutt vil være med på å utvikle. Om det er administrativt, økonimisk, kreativt, eller kanskje bare entusiastisk støtte som trengs; jeg vil være med. Jeg kan lese papirer og referater, jeg kan assistere og synse, og jeg er aldri mer enn en mail eller sms unna.

Legg igjen en kommentar

