Armbeskytter i lær

Armbeskytter i lær

Denne artikkelen beskriver hvordan jeg laget min første armbeskytter. Modellen er ikke tidsriktig, men svært behagelig mot albue og håndledd 🙂 Framgangsmåten er dog tidsriktig, selv om verktøyet nok må regnes som moderne.

Etter endel surfing fant jeg endelig bilder av ferdige armbeskyttere, og brukte min den gang ringe erfaring til å avgjøre hvilken modell som ville være mest komfortabel og praktisk. Jeg valgte akkurat denne modellen fordi kurven på midten både oppe og nede ville forhindre at lærkanten gnager på innsiden av albuen og håndleddet når jeg bøyer armen.

Bracer pattern

Så til design av mønster. Min venninne April ga meg adressen til Craftcave, der jeg fant en beskrivelse av hvordan man skjærer i lær. Til alt hell fant jeg ut at den lokale skomakeren også bedriver annet lærarbeide enn skoreparasjoner! Han bestilte en svivelkniv og et presseverktøy til meg, og ga meg masse nyttig informasjon! Jeg kjøpte også læret av ham; det må være rårandslær hvis man skal skjære i det, 3-4 milimeter tykt er passe for dette prosjektet. Jeg kjøpte også lærfarge og patineringsolje av ham.

Jeg målte innsiden av underarmen min fra albuen til håndleddet, og tykkelsen på armen ved albue og håndledd. Deretter tegnet jeg en mal basert på disse målene. Beregne kurven oppe mot albuen og nede mot håndleddet til å ligge ca. 2 cm innenfor malens kant. Jeg tegnet denne kurven på frihånd; dette er lettere å få til hvis du tegner den ene halvparten først, bretter arket dobbelt og så klipper langs den tegnede linja.

Armbeskytterens bredde bør være 2-3 cm smalere enn armens omkrets både oppe ved albuen og nede ved håndleddet, slik at du lett kan tilpasse den med snorer. Avrund til slutt hjørnene noe.

Jeg kan litt Photoshop så det keltiske mønsteret har jeg tilpasset i dette eminente programmet. Den neste delen av beskrivelsen er derfor beregnet for de som har slike kunnskaper. Andre metoder er å regulere motivets størrelse/fasong i kopimaskin eller med rutepapir, eller på frihånd.

Jeg tegnet opp omrisset av malen med sort tusj, scannet den og lagret den som PSD-fil. Deretter beskar jeg bildet så mye som mulig, og forandret størrelsen sånn at målene var så nært opptil armbeskytterens ferdige mål som mulig. Jeg åpnet det keltiske knutemotivet som jeg hadde valgt til dekor og gjorde bakgrunnen transparent. Så endret jeg størrelsen på knuten sånn at den ble lik malen. Dette bildet la jeg som et nytt lag oppå malen, og forandret deretter proporsjonene slik at det fikk samme fasong som malen. Så var det bare å skrive ut bildet, klippe det ut og sjekke at størrelsen var rett.

Jeg tegnet omrisset på læret med blyant og klippet armbeskytteren ut. Så tegnet jeg over mønsterlinjene på papiret med en svært myk blyant, la mønsteret med rettsiden mot oversiden av læret, og overførte det til læret ved å gni en tykk strikkepinne langs baksiden av papiret. Jeg forsterket linjene med blyant etterpå.

Bracer decor

Neste skritt var å bløte læret. Jeg valgte en balje som var stor nok til at læret kunne ligge omtrentlig plant. Jeg fyllte den med lunkent vann og lot læret ligge i den i ca. 1/2 time. Da var det veldig mykt i overflaten, nesten som leire. Blyantstrekene påvirkes ikke av denne prosessen.

Så brukte jeg svivelkniven til å skjære langs linjene, bare så dypt som det vil bli uten å legge særlig vekt på kniven. Jeg brukte en svært tykk strikkepinne til å utvide sporet som kniven hadde laget før jeg begynte å presse læret mot siden for å lage en skrå kant.

For å gjøre alle disse prosessene lettere å kontrollere er det viktig å huske at du alltid trekker kniven mot deg. Du vil også oppdage at det er lettere å arbeide med læret når det er svært vått, så presset du øver mot det må nok justeres underveis.

Dette er også viktig å huske at det er lett å lage merker der du ikke vil ha dem! Denne typen uhell kan som regel utbedres ved å stryke forsiktig over læret med presse-verktøyet.

For å lage de skrå kantene brukte jeg presse-verktøyet, som nesten ser ut som en bitteliten skje med langt skaft! I denne prosessen fant jeg at det var lettere å kontrollere bevegelsene og styrken ved å presse verktøyet fra meg. Du kan presse sidene tilbake så mye du vil selv…repeter gjerne mens læret tørker ettersom det reiser seg litt igjen underveis. Hvis det oppstår små feilskjær eller rynker kan disse også glattes ut med det samme verktøyet.

Hvis emnet er større enn en armbeskytter må du regne med å måtte væte det underveis, ellers vil det bli for hardt å arbeide i, og mønsteret vil få forskjellig dybde. Dersom dette skjer oppdager du det lett ettersom arbeidet skrider frem.

Når jeg var ferdig med mønsteret lot jeg armbeskytteren tørke rundt en ny rull med kjøkkenpapir. Jeg bandt den fast med ullgarn, men ikke så hardt at garnet laget merker i læret. Jeg lot den tørke slik over natta. På den måten fikk den en fin fasong som passet armen min bra!

Jeg brukte en mørkebrun lærfarge til å farge læret. Dette var ganske enkelt, jeg brukte en stor bomullsdott som jeg dusjet bittelitt vann på for at den ikke skulle trekke til seg så mye farge. Arbeid raskt og jevnt og gni fargen inn. Så lot jeg den ligge til den var tørr.

Bracer stained and oiled

Jeg syntes at utrykket ble litt for flatt så jeg brukte en tynn kunstnerpensel og la sort patineringsolje i sporene, og gned den ut med en ren bomullsdott. Oljen setter seg ganske fort og jeg ville ikke ha så mye sort utenfor sporene…det er lurt å jobbe på en flate som er ca. 5×5 cm av gangen på grunn av dette. Du kan om så bruke den samme bomullsdotten til å legge på mere olje etterpå.

Bracer attached

Oljen skal herde i løpet av 5-10 minutter, men jeg ventet bare 5 minutter før jeg gned av overskytende olje ettersom jeg ikke ønsket et veldig mørkt uttrykk. Dersom arbeidet stort er oljen ferdig herdet lenge før hele patineringen er sluttført, så husk å jobbe på et mindre område av gangen.

Jeg brukte en lett fuktet svamp til å fjerne overskytende olje; press vannet ut av svampen i et stykke husholdningspapir så den er nesten helt tørr, ellers kan du skade fargen. Jeg presset så læret flatt mot bordet og gned med sirkulære bevegelser fra midten og utover, slik at det ble lysere i midten. Bind læret rundt tørkerullen igjen og la det tørke over natta.

Jeg ga også læret et tynt strøk voks, men fant senere ut at det var en dårlig ide for voksen krakelerte under bruk. Dette vil jeg derfor ikke anbefale.

Bracer finished

Neste steg var å ta arbeidet med tilbake til skomakeren for å sette hull og maljer i begge sidene. Av praktiske årsaker valgte jeg en tykk, sort, rund strikk og en snorstopper, for å kunne snøre den på med en hånd, men du kan selvfølgelig også bruke lærreimer.

Legg igjen en kommentar

