Nålbinding votter: del 1


Som noen av dere kanskje så sist mandag så har jeg syslet med å lære meg dette de siste ukene. Kristine og jeg spikket oss nåler før jul, men det ble av naturlige årsaker ikke tid til å prøve dem før hun reiste hjem. Så jeg har sittet og fiklet med dette i mellom helgene, sett på Youtube og slåss med laaange tråder…språket mitt i prosessen kan nok defineres som fargerikt. Det ligger adskillige prosjektvrak på sofabordet mitt, også de ganske fargerike. Restegarn er en fin ting. 🙂

Men kampen har heldigvis hatt resultater, og i helga begynte jeg på mitt første ordentlige prosjekt: vanter. Jeg har nemlig veldig lyst på vinterhyr i vikingstil!

Mønsteret er mer eller mindre ad hoc, stinget er noen finske greier, ala det som vises på videoen under. De fleste instruksjonsfilmene på Youtube er på finsk…eller iallefall de som er verdt å se på…med engelsk tekst.



Spleising av garnet er en plage, men man blir heldigvis vant med å binde med lengre garn etterhvert. Videoen viser hvordan man skal folde sammen garnlengden, og også hvordan man spleiser garnet. Instruksjonen for vott er i flere sekvenser. Votten min er laget for å passe uten valking, jeg liker mønsteret og vil at det skal synes. 🙂

Legg igjen en kommentar

