Lunar Plexus

Lunar Plexus
eksempel på kjole sydd av syntetisk stoff
enda en syntetisk gardinkjole…med possementer

Denne dama har vært å finne på markedet i Visby under medeltidsveckan så lenge jeg kan huske. Hun designer og syr klærne sine selv, og dersom man ikke har tid til å lage alt selv så er det store muligheter for at man kan finne fine plagg i salgsboden hennes.

Ikke alt hun lager er helt autentisk middelalder, hun blander ofte inn litt fantasy og renessanse. Plaggene er alikevel fine og har personlig preg.

Hun vier mannsdrakten mer oppmerksomhet enn de fleste andre i samme bransje, og selv om jeg ikke er mann er det noe jeg kan like!

Enkelte av plaggene er sydd av stoffer som får meg til å rynke kraftig på nesen.  Dette er syntetiske gardinstoffer, som selv om mønstrene kanskje kan ansees for å være semi-riktige, ser kjempeplastikk ut og har ekstremt dårlig fall om det da ikke er fullstendig fraværende.

Misforstå meg rett…jeg har selv sydd kjole av gardinstoffer en rekke ganger, men da av lin eller bomull…så det er ikke min mening at man ikke kan bruke slike stoffer! Det jeg mener er at det er svært vanskelig å få et stoff til å se ut som noe det ikke er.

Dessuten…hvis man noen gang har oppholdt seg i 25 grader + i syntetiske klær så skjønner man vel egentlig at dette ikke er å foretrekke. Man svetter mer og stoffet har ingen evne til å ta opp væsken man kvitter seg med.

En annen klar bakdel med syntetiske stoffer er at selv om de ikke absorberer fuktighet særlig godt, så absorberer de lukt! Og odører som svette, røyk eller matos kan være nærmest umulig å bli kvitt!

Noen av kjolesnittene hennes får jeg også vondt av, spesielt ermer som er klippet i to og snørt løst sammen med gullsnorer som også ser ut som gardin-possement.

Men i det store og det hele er modellene fine og sydd av lin eller lin/ bommulls- blanding. Hun bruker også ull, og fløyel av og til.

Jeg liker spesielt godt vestene og bodicene, og hun har en kjolemodell som er som en forlenget bodice med åpen front. Underkjolene er også veldig fine.

I tillegg til klær selger damen kantebånd i masse varianter, som kan være verdt å ta en titt på.

Der er også et lite utvalg av hodeplagg å få kjøpt. Et av disse var mye brukt på festivalen for noen år siden, nemlig den tvinnede kransen av stoff-pølser med slør. Dette er noe man, i likhet med syntetiske stoffer, bør styre unna. Det er IKKE historisk korrekt.

Hun fører også et lite utvalg av lærvarer og smykker, og metall ornamenter til bruk på vesker eller belter, samt hekter og spenner. Alle disse artiklene kan være en fin inspirasjonskilde for den som har lyst å planlegge og lage klær i middelalderstil!

Se mere på hjemmesiden!

2 kommentarer om “Lunar Plexus

Legg igjen en kommentar

